dramatikkens hus

Ny norsk dramatiker med karriere fra Kina

rss Bookmark and Share

Oda Fiskum er allerede en etablert dramatiker i Kina, og endelig møter hun et norsk publikum.

Oda Fiskum (født i 1985) fra Trondheim bor i dag i Stockholm, der hun bl.a. har arbeidet som Kinarådgiver ved Dramaten. Hun er også husdramatiker ved Dramatikkens hus. Tidligere har hun samarbeidet med den kinesiske regissøren Wang Chong om bestillingsverket “Ibsen in One Take” for norske Ibsen International i 2012, som ble kåret til en av ti beste forestillinger i Kina i 2012 av kinesiske Literary Life Weekly. I 2009 grunnla hun teaterkompaniet Elephant in the Room sammen med en liten gruppe medstudenter fra teaterakademiet i Beijing. De har satt opp en rekke teaterstykker. Av utdanning har hun Bachelor i kinesisk fra School of Oriental and African Studies i London, og dramaturgi-studier fra Beijing Central Academy of Drama.

Årets første fredagsDram presenterer husdramatiker Oda Fiskum og hennes teaterstykke "Down in the Deep" som tar utgangspunkt i en faktisk hendelse fra Xinjiang på 90-tallet. Flyselskapet Xinjiang Airlines solgte sine gamle russiske fly for å kjøpe en ny Boeing. Flyet  ble levert av to amerikanske piloter. Det er ekstremt kaldt i Ürümqi på vinterstid, så kaldt at flymotorer fryser. Da flyplasspersonalet helte kokende vann over motorene for å tine dem opp, slik de hadde gjort det med de gamle russiske flyene, ble Boeing-motorene totalskadde. Pilotene blir dermed sittende fast på et shabby hotell i Ürümqi over vinteren. Der møter de ti år gamle Ver fra Norge som sykler alene rundt i dypet.

Dramatikkens hus, Tøyenbekken 34, Oslo
Fredag 31. januar kl. 17.00-19.00
Gratis inngang og pausemat.

Stykket leses på engelsk med skuespillerne: Stine Fevik, Marit Synnøve Berg, Neil Howard, Lone Klein og Charlotte Grundt. Regi: Angelina Stojcevska. Fredrik Brattberg er kveldens bademester.

FredagsDram er et månedlig arrangement der vi presenterer tekst-i-prosess og gode samtaler i et røft og uformelt format.

For nedlasting av foto av Oda Fiskum. Husk fotokreditt Ola Wong: http://www.dramatikkenshus.no/pub/dramatikkenshus/kalender/?aid=3248&eid=3249

Kontakt:
Dramatiker: Oda Fiskum, tlf 95143664.
Programmeringsansvarlig: Siri Senje siri@dramatikkenshus.no eller tlf 951 29 161.

aid=3301