dramatikkens hus

Dramatisk kvarter

Teatervandring på Grønland - Ytringsfrihet på 15 min

rss Bookmark and Share

Alt som blir for mye av det gode i det lange kan passe for det korte

I en 100 år gammel bygning på Grønland gjøres nå de siste forberedelsene til lørdagens forestillinger. På 8 forskjellig steder skal det fremføres korte stykker om ytringsfrihet. Prosjektet har fått navnet Dramatisk kvarter, basert både på at stykkene ikke er lenger enn et kvarter og at forestillingen skal skje i området/kvarteret Grønland (sjekker du leksikon finner du at "kvarter" også er et annet ord for område).

"Jeg er opptatt av lokal forankring også i storbyen" sier Kristina Kjeldsberg, kurator for festivalen og dramaturg ved Dramatikkens hus. "Dramatisk kvarter er både marginal og mainstream; vi tilbyr gratis forestillinger på steder der det vanligvis ikke spilles teater og der folk allerede er samlet, publikum får møte ny norsk dramatikk"

Forestillingene gjennomføres av profesjonelle dramatikere, instruktører og skuespillere. De fleste med 2-3 skuespillere og minimal scenografi og forkledning, og det er også gitt plass til en rap med elever fra NBX Teaterskole.

"Dramatisk kvarter er Dramatikkens hus sitt bidrag til grunnlovsjubileet med fokus på §100 om ytringsfrihet" sier Line Rosvoll, kunstnerisk leder ved Dramatikkens hus "Vi inviterte flere dramatikere til å skrive et Dramatisk kvarter, dette resulterte i en rekke miniforestillinger som nå både vises som en teatervandring på Grønland kl. 13:00 og som en samlet forestilling i Dramatikkens hus kl. 18:00 førstkommende lørdag."

For mer informasjon, kontakt kurator for Dramatisk kvarter, Kristina Kjeldsberg, tel: 954 55 828 eller kunstnerisk leder Dramatikkens hus, Line Rosvoll, tel: 900 54 271.

For program og detaljert informasjon om festivalen: http://dramatikkenshus.no/pub/dramatikkenshus/kalender/?aid=3621&eid=3707

aid=3785