Disse nye tekstene kan du se hos Teater Manu
Representanter fra Manu og Dramatikkens hus på verksted i forkant av visningen.
Onsdag 19. juni viser fire tegnspråkdramatikere sine ferske tekster - les mer om dem her!
Siden februar har fire døve dramatikere deltatt på en kursrekke med månedlige samlinger arrangert av Teater Manu og Dramatikkens Hus. De fire har utviklet sine egne manuskripter over en serie med workshops ledet av dramaturg Mari Moen.
Teater Manu og Dramatikkens hus søkt å rekruttere tegnspråklige dramatikere som ville skrive for scenen. Det har ikke vært noen føringer med tanke på innhold eller sjanger, og dramatikerne skal få presentere sin egen skrivestil og sin egen historie.
Denne onsdagen inviterer Teater Manu i Christies Gate til åpen, gratis visning av disse fire tekstene. Disse fire tekstene kan du se:
«Florlett» av Hilde Gjermundrød
Eddie har feilet, mistet mye og befinner seg på utsiden av døvemiljøet. Eddies eneste venn, Johan, som bor på sykehjem, husker ikke alltid hvem Eddie er. Hunden Max holder de to sammen, så lenge Johan husker hvem Max er. Vlora er ny sykepleier på sykehjemmet, og den eneste døve og tegnspråklige. Våger Eddie å stole på henne? Og omvendt? Kan vi vite hvem menneskene rundt oss er?
Hilde Gjermundrød er utdannet psykolog og jobber i dag som fagleder for Signomodellen i Signo. Hun har tidligere gått Forfatterstudiet i Bø og har medvirket i antologien "Støyen i stillheten". Hilde har tidligere jobbet som psykolog ved NBSPH og i Signo, og har siden 2019 drevet PSYKOLOG I LOMMA.
«De sista» av Lars Otterstedt
Tre venner og en haiker er på flukt med en liten lastebil med flak bort fra den siste festivalen Clin d'Oeil i Reims. På grunn av en global økonomisk kollaps og drastiske politiske beslutninger er de fire noen av de siste som tegner tegnspråk. Lastebilen haverer på en landevei midt ute i ingensteds, og her begynner stykket. I en surrealistisk verklighet barker deres flukt, deres svik og minner sammen med spørsmål om eksistens, identitet og ratten til sitt språk, tanker og drømmer.
Lars Otterstedt er regissør, scenograf, kostymedesigner og regissør, som arbeide både i Sverige og utlandet. På Teater Manu har han sett i "Peer Gynt" og "Den stundlöse" Han har også regissør "Arven etter Frankenstein" og gjort scenografi och kostymedesign till "Livsfrisen".
«Taubstummen stasjon» av Rita Lindanger
Alle veier fører til Wien. Karen har mistet jobben som musikklærer. Menneskene stresser henne fordi de ikke er til å fatte. Livet er bare teater.
I en stresset situasjon ser Karen syner. Hun møter et langarmet vesen som oppfordrer henne til å reise til Taubstummen stasjon i Wien. Om hun ikke reiser vil hun ende opp som et troll, tror hun. Vesenet gir henne en gåte på tegnspråk. Hva er språk? Hvilket språk kan kopiere virkeligheten som f.eks fuglesang og musikk? I Wien møter Karen tegnspråklig guide som tar henne inn i den historiske verden. Karen møter en komponist, keiser, munk og til slutt en filosof som utfordrer henne. Vil Karen oppdage noe nytt? Vil hun kunne kommunisere med menneskene igjen ?
Stykket er inspirert av Ludwig Wittgenstein. Det som ikke er mulig å beskrive i det talte språket, kan det vises på tegnspråk?
Rita Lindanger har Cand. philol. i Musikkvitenskap UiO. Hun har vært frilanser i mange år, som musiker, skuespiller og manusforfatter. Hun har jobbet for Den Norske Opera, Grusomhetens Teater, Dansens Hus, NRK Drama, egne produksjoner m.m og turnert i inn- og utland. Hun var redaktør for boken «Støyen i Stillheten»- uhørte noveller som er skrevet døve og tunghørte. Hun har for tiden skrivestue på småbruk i Rogaland, der hester og geiter beiter.
«Samtaler med døden» av Paal Richard Peterson
Mina vekkes midt på natten av Døden. Han vil gjerne ha henne med, men hun skjønner ingenting – er hun virkelig død? I samtalen videre mellom Mina og Døden berøres temaer som ungdomstid, døvemiljøet, hvor man havner når man er død – og hytta i Kragerø.
Paal Richard Peterson jobber som daglig leder for Døves Media. Han har vært både skuespiller («Hjelp, vi får gjester», «Gjengangere», «Manu – et sant eventyr», «Festmeny» og «Den stundesløse») og medforfatter («Revy Banana» og «Manu – et sant eventyr») for Teater Manu tidligere. Han er for øvrig utdannet statsviter og har jobbet i departementsverden, NRK, Statped og Norges Døveforbund tidligere.