Dramatikkens hus viser «A Butch is a Butch is a Butch is a Butch» under Pride

Visning 16.04.2024 av Adam Tumidajewicz

Foto: Ingeborg Bjerke Styve

Dansekunstnerne Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Kongsness kommer med en forestilling til oss i slutten av juni.

Se en kort trailer-video over her!

Dramatikkens hus har en spesialvisning under Oslo Pride denne sommeren! I slutten av juni spilles «A Butch is a Butch is a Butch is a Butch» to kvelder hos oss, den 27. og 28. juni.

Her finner du lenke til arrangement og billettsalg!


Forestillingsserien Butch Tribute er et kunstnerisk og politisk arbeid som utforsker hva en butch er og kan være, av og med dansekunstnerne Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Kongsness. Termen butch brukes om maskuline kvinner i det skeive miljøet – en gruppe som ofte blir marginalisert eller usynliggjort. Sterud/Kongsness tar med dette prosjektet for seg av ulike framstillinger av skeiv, kvinnelig maskulinitet for å bidra til å mangfoldiggjøre representasjonen av butcher.

Forestillinga A Butch is a Butch is a Butch is a Butch fokuserer på språkets rolle i identitetsskaping, i spennet mellom det personlige og det politiske. Tittelen refererer til forfatter Gertrude Steins berømte frase “Rose is a rose is a rose is a rose” fra diktet Sacred Emily fra 1913.


Som koreografer utvikler Sterud/Kongsness sceneteksten parallelt med utøvelsen av den. Teksten beveger seg mellom det abstrakte og eksplisitte og er en vev av skeive og lesbiske referanser. De tar for seg skeiv, kvinnelig maskulinitet i alle dens skikkelser opp gjennom historien og fram til i dag, og viser sammenhenger mellom skeiv og feministisk kamp. Med et originalkomponert soundtrack av Kari-Helene Blystad og Ragnhild Nelvik Bruseth i ryggen, beveger Sterud/Kongsness seg fra det rytmiske til det flytende, både i språket og i kroppen. De er både laidback og skarpe, idet de gir butchen en stemme.

A Butch is a Butch is a Butch is a Butch vises på Dramatikkens Hus som en del av Skeive Scener under Oslo Pride og co-produseres av Black Box teater. Forestillinga hadde førpremiere på Cornerteateret under Bergen Dramatikkfestival i 2022, premiere ved Tou scene i samarbeid med RAS under Dans på Skeivå i 2023, og har videre blitt spilt på Teater Innlandet under Politisk korrekt teaterfestival og Rosendal Teater i samarbeid med DansiT under Trondheim Pride.

Dans, koreografi, tekst: Ann-Christin Kongsness, Marte Reithaug Sterud

Musikk: Kari-Helene Blystad, Ragnhild Nelvik Bruseth

Lysdesign: Markus Tarasenko Fadum

Kostymedesign: Sylvia Denais

Grafisk design: Ylva Greni Gulbrandsen

Kunstnerisk veiledning: Hanne Frostad Håkonsen, Desiree Bøgh Vaksdal

Foto: Ingeborg Bjerke Styve

Video: Maja Hannisdal

Produsent: Maria Lothe

Produksjon: Sterud/Kongsness

Co-produksjon: Dramatikkens Hus, Kunsthuset Wrap, Cornerstone, RAS, DansiT, Black Box teater, Oslo Pride

Støttet av Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Fritt Ord

Om dramatikerne

Marte Sterud og Ann-Christin Kongsness møtes gjennom deres personlige og teoretiske interesse for forholdet mellom dans og kropp, kjønn og performativitet. I deres forrige produksjon Soft Manifesto, med premiere på Black Box teater i 2015, jobbet de med og ut i fra en androgyn og tvetydig kropp.

Den hadde et lekent og flytende forhold til eget kjønnsuttrykk og beveget seg inn og ut av ulike kroppsligheter. I juni 2018 arrangerte de Skeiv dansekunst - en samtalerekke (www.skeivdansekunst.no) under Oslo Pride.

Her bidro seksten dansekunstnere som aktivt tar stilling til spørsmål rundt kjønnsuttrykk og seksualitet. I 2021 hadde de premiere på forestillingsserien Butch Tribute - en hyllest til og utforskning av skeiv, kvinnelig maskulinitet, ved Teater Innlandet.

Forestillingene Flørt, Roser og Flanelldrøm har videre blitt vist ved flere kunstneriske, feministiske og skeive arenaer både i Norge og utenlands. (www.butchtribute.com)