Disse kommer til Dramatisk seminar

Design av Paulo Duarte
Les mer om alle bidragsyterne til helgeseminaret 17. til 19. oktober på Dramatikkens hus.
Klikk her for å se detaljert program for seminaret!
Fredag er seminarets introduksjonsdag. Øystein Stene har æren av å innlede seminaret med foredraget «Om retorisk og dialektisk dialog». Vi fortsetter med en av seminarets fire perler: våre performative foredrag – det første ved Malmfrid Hovsveen Hallum. Deretter møter vi forfatteren og medieviteren Wenche Mühleisen – som reflekterer over sin praksis som performancekunstner på 80-tallet: kunne hun gjort det samme i dag? Fredagen avsluttes med en samtale mellom to erfarne dialogkunstnere: skuespillerne Isabell Sterling og Terje Strømdahl.
Lørdag er et must for skrivende og tenkende med interesse for dramatisk skriving. I første bolk treffer vi tre av Nordens mest erfarne pedagoger og veiledere i dramatikk: Annika Nyman, Siri Senje og Mads Thygesen. Etter lunsj: seminarets perle nr to: performativt foredrag ved vår danske gjest, dramatikeren Julie Maj Jakobsen. Deretter følger en samtale mellom to av våre fremste dramatikere: Monica Isakstuen og Arne Lygre, ledet av Marco Demian Vitanza. Lørdag avsluttes med perle nr 3: performativt foredrag ved Espen Klouman Høiner.
Søndag åpner vi oss mot verden og ser på dialog som verktøy og metode. Prost i Den norske kirke med lang erfaring fra Midt-Østen. Trond Bakkevig innleder dagen med et foredrag om dialog i konfliktsoner. Etter pause går vi inn i terapirommet: her møter vi Nora (Maria Austgulen) og Torvald (John Emil Jørgensrud) hos parterapeut Sindre Kvithyld Aasli, tre måneder etter at Nora forlot Dukkehjemmet. Så følger seminarets fjerde perle: performativt foredrag ved Petra Fransson. Seminarets avsluttes med samtalen: En scene for ny dramatikk? Vi ber fem teatermennesker med ulik bakgrunn tenke fritt og fryktløst rundt spørsmålet.
Vel møtt!

Øystein Stene
Øystein Stene er forfatter, dramatiker og regissør og har skrevet og regissert flere filmer og teaterstykker. Han har hovedfag i litteraturvitenskap fra UiB. Øystein har vært fast tilknyttet Teaterhøgskolen siden 2005. Hans kunstneriske utviklingsarbeid har vært konsentrert rundt skuespillerkunst, dramatikk og dramaturgi. Han har utgitt boka «Skuespillerkunsten» og leder podcasten «Skuespillerpodden» på Spotify.
Malmfrid Hovsveen Hallum er utdannet i England og har en Master i Ibsenstudier fra UiO. Hun har skrevet et tjuetalls dramatiske verk framført ved bl a Teater Innlandet, Black Box Teater, NRK Radioteatret, Kilden teater og DUS. Hun mottok Ibsenprisen i 2018 for «Solveigs 2. sang». Malmfrid er husdramatiker ved Dramatikkens hus 2025/26.

Wenche Mühleisen
Wencke Mühleisen var kjent og aktiv som kontroversiell performancekunstner fra 1978 til 89. Temaer i arbeidene var knyttet til kjønn, kropp, seksualitet, feminisme og politikk. Siden er hun utdannet medieviter og har arbeidet med feministisk teori og forståelser av kjønn og intimitet i offentlighet og kultur. Hun har i en årrekke vært spaltist i Klassekampen og har gitt ut en rekke fagbøker, samt flere romaner og bøker der hun undersøker sin egen fortid.
Wencke skal i sitt foredrag snakke om dialogen med publikum i to av sine legendariske performancer fra begynnelsen av 1980 tallet.
Marco Demian Vitanza er forfatter, dramatiker og scenekunstner. Som scenekunstner har Demian jobbet med bl a «Papirløse fortellinger» på Nationaltheatret og skriveprosjektet «Stemmer fra innsiden» for fengselsinnsatte. Han har mottatt Ibsenprisen to ganger.
På Dramatisk Seminar møter du Demian to ganger: som sparringspartner for Wencke Mühleisen fredag og i samtale med Monica Isakstuen og Arne Lygre lørdag.
Isabell Sterling er utdannet skuespiller fra England og Norge, med erfaring fra scene, film, regi og teaterproduksjon. Hun er en av grunnleggerne og utøver i Queendom (1999-08).
Terje Strømdahl er skuespiller og regissør og har i mange år vært tilknyttet Teaterhøgskolen som pedagog. Han har jobbet ved mange av landets scener og er også kjent fra tv, film og radio.
Kaia Fransiska Lundenes er utdannet dramaturg fra Århus og jobber nå ved Dramatikkens hus.
Du møter Isabell og Terje i samtale med dramaturg Kaia Fransiska Lundenes på fredag.

Annika Nyman
Annika Nyman er universitetsadjunkt, dramatiker, dramaturg og forfatter og har en kunstnerisk doktorgrad fra Teaterhögskolan i Malmø. Doktorgradsprosjektet «Handlingarnas sken – om litterär slitning i det dramatiska» tar utgangspunkt i den dramatiske skriveprosess. Annika har skrevet en rekke stykker og er oppført ved flere svenske teatre. Siden 2023 leder hun dramatikerutdanningen ved Teaterhögskolan i Malmø.
Siri Senje er professor i dramatisk skrivekunst ved Høyskolen Kristiania. Hun har doktorgradsutdanning fra Den norske filmskolen og Master i teaterregi fra USA, og har iscenesatt et trettitalls forestillinger ved norske institusjonsteatre. I dag forsker hun på biografisk drama, feedback i kreative prosesser og utviklingsmetodikk.
Mads Thygesen er professor i anvendt dramaturgi, ansatt ved Teaterhøgskolen KHiO og Den Danske Scenekunstskole. Mads skrev sin doktorgradsavhandling i 2009 om europeisk dramatikk, og var fra 2010 rektor ved Dramatikerutdanningen ved Aarhus Teater. Fra 2015 ledet han den nyopprettede Scenekunstskolen. Til tross for sine mange lederverv, er Mads dramaturg i hjertet og en viktig samtalepartner for mange kunstnere.
Etter disse tre foredragene på lørdag, møter vi dem i samtale med Camara Lundestad Joof.

Mads Thygesen
Camara Lundestad Joof er dramatiker, scenekunstner og forfatter og kunstnerisk leder på Dramatikkens hus.
Julie Maj Jakobsen er dramatiker, librettist og oversetter, bosatt på Jylland. Hun er utdannet ved Dramatikerutdannelsen, Aarhus Teater i 2010. Julie Majs stykker er spilt ved mange danske scener. I november har hennes siste stykke «Alt det som er» premiere ved Aalborg Teater. Julie Maj har oversatt tre av Arne Lygres stykker til dansk.
Monica Isakstuen er forfatter og dramatiker. Bøkene og stykkene hennes er oversatt til flere språk og hun har mottatt flere priser for sitt forfatterskap, blant annet Ibsenprisen for «Dette er ikke oss».
Arne Lygre er dramatiker og forfatter. Stykkene hans har fått internasjonal oppmerksomhet og spilles i inn og utland. Arne har mottatt en rekke priser for stykkene sine. Han har to ganger mottatt Ibsenprisen.
Du møter Monica og Arne og Marco Demian Vitanza i samtalen Dramatikere om dialog på lørdag.

Julie Maj Jakobsen
Espen Klouman Høiner er skuespiller, dramatiker og regissør. Hans kunstneriske arbeid veksler mellom film- og scenekunstproduksjoner og tekstproduksjon. Espen har mottatt Heddaprisen to ganger, som skuespiller i 2013, og som dramatiker i 2019. Denne høsten avslutter Espen sitt doktorgradsprosjekt «En skuespillers skapende rom – kunstneriske strategier i et tekstbasert og framtidsmytisk teater», ved Teaterhøgskolen, KHiO.
Trond Bakkevig er tidligere prost i Vestre Aker i Oslo. Tidligere konsulent og
Generalsekretær i Kirkens «utenrikskontor»; Mellomkirkelig Råd, og i
flere perioder personlig rådgiver for utenriksministrene Knut Frydenlund
og Thorvald Stoltenberg. Trond har vært engasjert i kamp mot apartheid i Sør-Afrika og har
vært tilrettelegger for samtaler mellom jødiske, kristne og muslimske
religiøse ledere i Jerusalem.
Maria Omarsdottir Austgulen er utdannet skuespiller fra Teaterhøgskolen KHiO og har jobbet ved flere av landets scener. Hun har også medvirket i flere tv-serier.
John Emil Jørgensrud er utdannet skuespiller fra Teaterhøgskolen KHiO, nå tilknyttet Nationaltheatret. Han fronter bandet Skårbugde som låtskriver, komponist og vokalist.
Sindre Kvithyld Aasli har mange års erfaring fra offentlig og privat helsesektor. Han er spesialist i familiepsykologi og sertifisert emosjonsfokusert parterapeut.
Dere møter Maria, John Emil og Sindre i Nora og Torvald i parterapi på søndag.

John Emil Jørgensrud
Petra Fransson er skuespiller og Førsteamanuensis i Skuespillerfag ved Teaterhøgskolen KHiO. Hun er utdannet ved Teaterhögskolan i Malmö, og har jobbet ved flere svenske scener. I 2018 disputerte hun med avhandlingen «Omförhandlingar - kropp, replik». Grunnleggende for Petras arbeid, undervisning og forskning, er forståelsen av skuespillkunst som dialogisk og performativt.